De bakens verzetten

13303686_635499945225347944Coca Cola en Heineken:  voor zover ik inmiddels kan inschatten is het een grote droom van veel designers om juist deze twee brands te voorzien van een totaal andere verpakking. Maak maar eens een rondje bij de meest bekende websites en je vindt een pracht en praal aan designs die nooit in productie zijn genomen.

Bij Heineken kan ik me dat wel voorstellen. De vergroening van Heineken werd in 1992 al in gang gezet en vorig jaar werd de Star Bottle definitief ingevoerd. Maar laten we wel zijn, dat is natuurlijk geen hele ingrijpende verandering. Het blijft een krat met flesjes erin, die qua design iets strakker zijn gemaakt. De Club Bottle heeft daarentegen meer mogelijkheden met zijn aluminium verpakking en het strakke uiterlijk. Ik snap die minimale verandering ook wel, mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren. Stop het bier van een bruine in een groene fles en opeens is de smaak veranderd. Wat nu als je een andere vorm voor de fles kiest, dan verandert het ook de manier van inschenken en vasthouden. Sta je op een feestje eerst onwennig te doen. Wat Grolsch overigens wel weer aandurfde, getuige hun nieuwe fles.

Alfred Heineken probeerde het zelf wel. In 1963 maakte hij een reis door het Caribisch gebied en ontdekte dat er ontzettend veel flesafval was. Hij bedacht een fles, die zowel geschikt was als bouwsteen en als fles, namelijk The World Bottle. Heineken ging “Thinking outside the bottle “ om het zo maar eens te zeggen. Deze World Bottles werden ook geproduceerd, maar eerst als een prototype. Uiteindelijk werd hij niet in productie genomen om –jawel – de gedachte dat de consument de look & feel niet zou waarderen. Er is niet zoveel veranderd aan ons in 51 jaar lijkt het wel. Het World Bottle-ontwerp blijkt echter nog steeds een inspiratie, zeker in combinatie met het krat. Want ook aan het kratje kan ons inziens nog eer behaald worden, maar daaraan waagt Heineken zich “nog” niet. Net als aan de verkoop van het bedrijf, onlangs was in het nieuws dat een eventuele verkoop van Heineken niet aan de orde was, want “’het erfgoed en de identiteit van Heineken als onafhankelijk bedrijf’ moet gewaarborgd blijven.

En dat laatste gaat voor Lytz ook op. De afgelopen jaren heeft het bedrijf zijn naam kunnen vestigen in Nederland. De verpakkingsindustrie weet ons te vinden en maakt steeds meer gebruik van onze kennis en expertise op het gebied van recruitment. Dat resulteerde in 2012 in verdubbeling van ons team, en nu – anno 2014 – is het tijd voor een volgende stap. We gaan nogmaals ons team uitbreiden om aan alle aanvragen te kunnen voldoen. Want inmiddels zijn we ook in Duitsland en België niet onopgemerkt gebleven. Kortom, onze identiteit blijft hetzelfde maar onze kracht en reikwijdte wordt vergroot. Meer weten, bel ons gerust!

Korien Poll – november 2014