De leeuw is los!

HupOranje bierblikken HeinekenHet WK voetbal, elke 4 jaar komt het weer voorbij. Het moment waarop we in de ban zijn van Oranje en oranje. We komen rustig op gang, mopperen vooraf over opstellingen, de trainer, verwende voetballers om vervolgens na de eerste gewonnen wedstrijd volledig uit ons dak te gaan.  Ofwel Nederland laat de leeuw in zichzelf los.  Terwijl de straten langzaam oranje kleuren, duikt menig Nederlander de kast in. T-shirt, petjes, schmink en vuvuzela komen tevoorschijn, we zijn dan bijna klaar voor de strijd.

De boodschappen moeten er dan nog wel komen. Voetbal gaat gepaard met snacken en bier, over het algemeen dan. Diegene die het met melk en koekjes doet, ook prima, maar daar rekent commercieel Nederland niet op. . Geen middel wordt geschuwd, we krijgen verentooien, hamsters, juichpetten en donderse juichpakken op ons afgevuurd. En dat is ook niet zomaar, wij geven door deze acties zo’n 70 miljoen meer uit dan normaal.  Op basis van 53% van de Nederlander, de rest zegt geen Oranjekoorts te kennen.

Maar wat doe je als je als keten dit soort gekkigheid niet wil of kan aanbieden? Dan maak je toch van je verpakking een gadget? Dat heeft de Aldi eigenlijk heel goed begrepen deze keer. Al slingerend tussen de dozen die Aldi zo kenmerken, is er een mega Oranje pakket voor jong en oud samen te stellen.  Aldi Oranje pakket  De absolute topper is de Schulten Bräu bier, voorzien van het Wilhelmus, u heeft al gezien dat het Nederlands Elftal het inmiddels luidkeels meezingt. Maar dat kan ook door Grolsch komen, die het Wilhelmus ook op hun blikjes bier hebben staan.

De Lidl besloot nog een stapje verder te gaan. De samenwerking met VI Oranje werd opgestart en ook het assortiment is een feest. Men kiest uit WK-snacks of de Mission Brasil. Stuk voor stuk speciale producten voor dit event, en dan ook nog voorzien van een speciale verpakking. Best gedurfd, maar wel slim om te wedden op meerdere paarden. Als Nederland in de halve finale er alsnog uitvliegt hoef je de Mission Brasil artikelen niet spoorslags de winkel uit te zetten.

Maar de winnaar is voor mij dit jaar wel HUP-ORA-NJE, van Heineken.  Het gaat om een serie van drie bierblikken van elk 33 cl met daarin de vertrouwde Heineken pils. De eerste twee weken staat de eerste editie, het HUP-blik in de schappen. Daarna volgen de ORA-blikken en als laatst maken de NJE!-blikken de reeks Oranjekoorts-blikken compleet.  Ik drink geen bier, maar ja, de leeuw in mij is los. Dus proost en op naar de overwinning!

 

Juli 2014   – Korien Poll